Mistr
dvojího lokte V historii
umění je zvykem označovat anonymní tvůrce podle charakteristických děl nebo i
výrazných slohových vlastností (např. Mistr vyšebrodský, Mistr třeboňský, Mistr
litoměřického oltáře, Mistr hexagonálních roset apod.). |
jinak by se přece
nemohl domnívat, že je tam nějaký vulgární jazyk, horší než u Kundery, že je tam
několik hluchých míst (ať mi je Mistr, třeba anonymně, ukáže), že hrdina je
"úchylný". Naopak by věděl, že celou knihu se hrdina snaží vymanit se z
vlivu perverzního vydérače (zatímco perverzní chování vyděrače je v celé knize
vyjádřeno jen několika řádky, a to ještě převážně v náznaku). Nyní však přicházím k vlastnímu jádru článku, totiž proč jsem kritika z Českého slova nazval Mistrem dvojího lokte. Pečlivějším přečtením jsem zjistil, že o něco dále kritik velmi chválí Jana Beneše u příležitosti nového vydání jeho koncentráčnických povídek a novely pod souborným názvem . . . žádné kvítí (Rozmluvy, Londýn). Napřed musím asi strašně zdůraznit, že s tou chválou velmi srdečně souhlasím; ano, výborná četba, ano, vysoké vypravěčské uměni. Hovorová-pražská čeština střižená muklovským slangem např. v povídce "Raportenka", nebo v jiných povídkách poměr spisovné a hovorové češtiny jako v tom vtipu o slavičím salámu —jeden slavík (spisovný) na jednoho koně (pražského) — pochopitelně nevadí, má to tam funkci. Ale jak to, že to Mistr dvojího lokte nevytknul, když se nad tím tak pozastavuje obecně? Měří prostě dvojím loktem, odtud jeho označení charakteristickou vlastností. Tak dál: Mistr dvojího lokte vytýká Janu Křesadlovi, tj. mně, že jsem dostal Hostovského cenu "asi za úchylného hrdinu" (výhrady k termínu viz výše) a dále vytýká Grušovi, že píše o sodomii, a to dokonce naprosto nefunkčně. Z toho vysvitá, že Mistr dvojího lokte je jedním loktem zřejmé proti psaní o sexuálních abnormalitách. Otevřeme však Beneše a hej presto! — hned v druhé povídce "Svědek státu" (str. 19-26) máme nekrofilii ! Mistru dvojího lokte to ovšem tady nevadí. Homosexuálním chováním z izolace od žen i pravými homosexuály se to ovšem v koncentráčnickém prostředí jen hemží — je-li jakž takž co jíst, a to už za Beneše bylo — a Beneš to taky věrně a pravdivě zaznamenává. Někdy jen nenápadně, což může uniknout nejen Mistru lokte, in sexualibus zřejmé nadprůměrně naivnímu, ale i mnoha jiným (např. potíže hrdiny z povídky "Zde podřezat" (str. 55-60) mají, abyste věděli, dost podezřelý původ), ale jinde je to dost explicitní, a co se týče způsobu podání, Beneš se vyjadřuje i v tomhle pěkně na rovinu a lidově. Např. na str. 181 se mluví výslovně o "soutěžích o nejrychlejší vejstřik a vzájemný honění péra", abych jen namátkou uvedl jediný příklad za mnohé. — Ať mi Mistr lokte najde jedinou takovou "vulgaritu" (kterou mi nasazuje jako psí hlavu) v Mrchopěvcích! Bud' to vůbec nečetl, nebo záměrně klame. U Beneše, chváleného Mistrem dvojího |
lokte až do stropu,
to jde ale pořád, jako když prší, jako když hrom bije. Ne, že to snad vadí mně
nebo komukoliv rozumnému, ale jak to, že to najednou nevadí Mistru dvojího lokte,
když mu vadí menši věci u jiných autorů? Odpověď je nasnadě: pro ten dvojí
loket. Není snad nutné upozorňovat na všecko. Jen na závěr bych chtěl upozornit na povídku "Práce pro republiku" (str. 163-68), jejíž téma je vlastně velmi podobné, či v základních rysech stejné, jako v Mrchopěvcích: Zlý homosexuál (u Beneše uvězněný délesloužící poddůstojník) je pod ochranou komunistického totalitního systému (zde jako tzv. bonzák, čili udavač), a proto může sexuálně vydírat normální mladíky (zde např. vězně Opletala). Je to hajzl, smrtelně nebezpečný (zde způsobí zavraždění vězně Koksteina od bachařů za to, že se mu Kokstetn nechtěl podvolit) a je nakonec z nutné sebezáchovy (zde od vězňů) zabit udušením (zde utopen v pomyjích). Je přepaden popravčími (vězni), když se oddává perverznímu pohlavnímu styku a nedává pozor (zde při provádění felace zmíněnému již Opletalovi). Dalších dokladů a výkladů snad netřeba, tohle už doufám mluví za všecko. Jak to všechno spolu souvisí a proč to tak všechno je, bych mohl jen hádat, protože nemám k exilovému literárnímu zákulisí přístup a ani o to zvlášť pronikavě nestojím. Připadá mi to jenom všechno najednou jaksi smutné.
Jan Křesadlo (vyšlo v exilovém časopisu Západ 1986) |