Nadání a talent kdosi rozděluje tím nejméně
spravedlivým a zcela nedemokratickým způsobem. Můžeme se proti tomu bouřit, ale
není-li dáno, není pomoci. Proto jsou tak "skandální" případy lidí,
kteří ovládnou vše, na co sáhnou. V české kultuře je takovým téměř
unikátním zjevem Václav Pinkava, uměleckým jménem Jan Křesadlo (1926 až 1995).
Šíře jeho talentů je tak rozsáhlá, že by stačila na pět životů a každý
takový šťastlivec by ve svém oboru vynikl. Pinkava, profesí psycholog, byl zároveň
vynikající matematik a logik, encyklopedista a polyglot ovládající jazyky moderní i
klasické, hudebník a skladatel, výtvarník,na "stará kolena" i literát.
Právě poslední, dlouho odkládaná múza z něj od poloviny osmdesátých let učinila
snad nejvíce matoucí a nejspornější postavu české literatury poslední doby.
Většina polemik, zda je Křesadlo originální postmodernista bizarního vidění
světa, nebo zvrhlý grafoman, který snad ani v literatuře nemá co dělat, je dnes,
sedm let po Křesadlově předčasné smrti, bezpředmětná a snad vyřešená. Křesadlo
je velký autor, jenž však bude asi vždy stát trochu stranou, na něhož se bude při
psaní akademických dějin české literatury zapomínat nebo se bude pomíjet poznámkou
na okraj. Tomu se ale on už může ze svého nebe jen shovívavě usmívat, jak to
ostatně dělal i za života. Mimochodem v jeho nebi se jistě mluví starořecky jako v
jeho monumentálním díle, řecky skládané a do českých hexametrů přebásněné
Astronautilii, knize, která bůhví máli vůbec obdobu ve světové literatuře.
Nanebevzetí
Vede-li však cesta k nanebevzetí na český literární Parnas přes Památník
národního písemnictví (PNP) v Praze na Strahově, pak je v Křesadlově případě
velký krok učiněn. Rodina Pinkavova předala do archivu památníku umělcovu
literární pozůstalost a při té příležitosti byla na Strahově, ve Velkém sále
PNP, otevřena výstava Jan Křesadlo -Co život vzal. Je to příležitost na tuto
postavu pohlédnout v jednotě a v "proudu a šíři živo ta a tvorby", který
určovala výjimečnost, přičemž ne o každý její projev Křesadlo stál. Narodil se
v rodině úspěšného obchodníka s broušeným sklem, na jehož obchod s nápisem
"Pinkava" ve Vodičkově ulici si někteří staří Pražané ještě
vzpomenou. Vztah ke směšnému, který znají jeho čtenáři, projevil riskantně již
na gymnáziu, když "zesměšňoval němčinu". V roce 1944 to naštěstí
skončilo jen vyloučením. Po únoru 1948 byla otcova firma likvidována a mladému
Pinkavovi přidělen špatný kádrový původ. Vzápětí byl opět vyloučen ze studií,
tentokrát univerzitních, a obviněn ze zločinu, který se i komunistické justici jevil
jako absurdní: z přípravy ozbrojeného povstání. Po vojně se mohl na studia vrátit
a v polovině padesátých let promoval na Univerzitě Karlově v oboru psychologie.
Nastoupil pak jako vědecký pracovník na ambulanci pro sexuální delikventy v Praze U
Apolináře, etabloval se odbornými pracemi, ve kterých spojoval tak odtažité
předměty, jako je matematická logika a psychiatrie. V roce 1968 odešel se ženou
lékařkou a čtyřmi dětmi do Anglie. Tam se uchytil jako psycholog v provinční
psychiatrické léčebně v Colchestru. Po konfliktu s místními lékaři, kdy
upozorňoval na jejich chybné diagnózy, byl v roce 1983 penzionován. To mu rozvázalo
ruce k psaní a dalo zrod literárnímu jménu a zjevu Jan Křesadlo. Navenek snad
excentrická bytost tedy jako by přitahovala od začátku maléry. Přitom v jeho
osobnosti převládala velká vůle po spořádanosti, kráse a "normálu".
Křesadlo nebyl žádný bohém nebo výstředník, spíš se jeví jako hlava rodiny a
spolehlivý otec, který vychoval čtyři děti; mimochodem jeho synové mu vedou vzorové
internetové stránky (www.kresadlo.zde.cz),
možná nejlepší, jaké český spisovatel má. Byl to člověk kritického a
střízlivého pohledu na svět, který však jeho pronikavému pohledu nemohl jevit jinak
než jako krutý a pitvorný, ale také nikoli prostý zvláštní krásy. Procházíme-li
na výstavě jednotlivými fázemi jeho života a prohlížíme-li si exponáty,
korespondenci, rukopisy básní i hudebních skladeb a v neposlední řadě jeho obrazy,
je pro ně charakteristická jednotná pečeť eruptivní tvořivosti a zároveň
kritičnosti, ba výsměchu sobě samému. Křesadlo byl všechno jiné než amatér, či
dokonce naivní umělec, jak ho také někteří kritici viděli. Měl vyhraněný názor
na literaturu a umění, viděl jejich krizi, která podle něj spočívá v tom, že si
zvykly předstírat něco, co není, a zapomněly na to, že umění se musí především
umět. Křesadlovo "umění" je proto z velké části polemikou a výsměchem
tomu, co je z konvenčních, módních nebo stádních důvodů přijímáno, protože se
to prostě nosí, přičemž je to jalové a plytké. Křesadlo je důkazem, že důvody k
tvorbě nemusejí být jen "ušlechtilé", že za nimi mohou být motivy velmi
"lidské": přesvědčení, že to dovede také a lépe, dokázat, že na
takzvaném úspěšném umění toho zase tak moc není, že je to z velké části
podvod. Proto mají jeho knihy ráz provokace a výsměchu, parodie a parafráze. Jistě
že umění pouze na křesadlovskou dovednost redukovat nelze. On v ní však byl mistrem.
První román, Mrchopěvce, napsal prý Křesadlo za čtrnáct dní. Temná
autobiografická historie z padesátých let o tom, jak láska k hudbě, provozované
třeba na hřbitově, může vést ke koncům příšerným, nadchla Josefa a Zdenu
Škvoreckých, v jejichž nakladatelství kniha vyšla. Přijala ji i tolerantnější
část čtoucího exilu (nikdy nijak početného), která ji v roce 1984 ocenila Cenou
Egona Hostovského, a odpudila literární tradicionalisty, kterých nebylo mezi exulanty
málo. To se koneckonců nezměnilo ani po roce 1989. Ti, kdo k jeho knihám našli cestu,
přijímají zvláštní křesadlovský svět, vždy nějak převrácený, pitvorný, ba
děsivý, jako uměleckou vizi tvořivého skeptika a smutného ironika, který ví, že
nic nelidského není člověku cizí. Sdílejí s ním přesvědčení, že není nutné
mít přílišné iluze o velikosti umění a o vznešenosti člověka, že krutost a
hloupost jsou v lidském světě obsaženy jako sůl v mořské vodě. Za touto temnou
clonou, která visí nad takovým pohledem, však vidí to, co křesadlovský vesmír
přece jen projasňuje. Je to právě to, co je umění vlastní a k čemu je člověk
(nebo Bůh, jeho existenci Křesadlo vůbec nevylučuje) "vymyslel": že život
je sice ve své hloubce bizarní, ale lze jej zlidštit schopností fantazie, tvořivosti
a smíchu. Křesadlo jí měl na rozdávání.
Výstava v pražském Památníku národního písemnictví potrvá do 23. 3. 2003
Literární dílo Jana Křesadla
Mrchopěvci, román, 1984
Sedmihlásek, básně, 1988
Fuga trium, román, 1988
Slepá bohyně, povídky, 1991
Girgal, román, 1991
Dvacetsnů, básně, 1992
Zuzana a dva starci, román, 1992
Zámecký pán aneb Antikuro, román, 1992
Obětina, román, 1994
La calle Neruda, román, 1995
Polokatolické povídky, 1997
Astronautilia aneb Hvězdoplavba, epos, 1995
Dům, román, 1998
Kravex5, román, 2002
Nevydány zůstávají romány Rusticalia, Skrytý život Cypriana Belvy a jiné.