Datum: 11.01.2003
Autor: JAN JANDOUREK
Zdroj: Mladá fronta DNES
Strana: 05
Křesadlovy bludy a obludy aneb potíže s beztíží
Recenze
V čem je problém s Janem Křesadlem (1926-1995, vl. jménem Václav Pinkava)? Kdykoli se
recenzent pokusí nasadit na jeho knihu některý z hlubokomyslných přístupů, má
pocit, že mu tento podivný český autor kouká z onoho světa přes rameno a takové
snaze se posmívá. Tak je tomu i v poslední Křesadlově knize Kravex5 aneb Potíže
stavu beztíže. Ústy jedné ze svých postav totiž nabídne sám psychoanalytický
výklad, čímž recenzentovi znesnadní jeho použití. Podobné je to s odhalením
skrytých motivů autorova psaní. Opakovaně se vrací ke své periferní roli v exilové
literatuře (píše knihu v roce 1985) a vytváří posměšné portréty dalších
autorů, kteří jsou však uznávanými veličinami. Ani hra s intertextualitou není
skryta tak důsledně, aby čtenář měl radost z jejího odhalení a recenzent pak z
demonstrování své sečtělosti. Že je hlavním Křesadlovým terčem Milan Kundera,
víme i z jiných autorových knih. Zpět ke Kravexu5. Kravex je kolosální orbitální
stanice světa budoucnosti, na které je umístěna ohromná farma produkující mléko
pro celou planetu. Planeta sama žije v éře sjednocení režimů, které se ještě v
době vzniku knihy jevily neslučitelnými. Jde v podstatě o jakousi umírněnou
autoritářskou společnost, kde se zřejmě dá žít, i když si lidé nemohou moc
vyskakovat. Ústřední postava knihy Homér Křídlo je obyvatelem pouštní farmy, kde
žije s inteligentní bytostí podobnou psu. Životním snem tohoto muže, který sám
sebe považuje za spisovatele a laureáta ceny Ervína Topolského, je získat umístění
v jakémsi domově důchodců-laureátů. Ten je umístěn právě na kosmické stanici
Kravex5. Již tak dost absurdní příběh Křesadlo rozbíjí ještě dále, neboť
pokaždé se ukáže, že jistého není nic. Tlustý židovský spisovatel Buxbaum je ve
skutečnosti hubený árijec, Křídlo není zřejmě spisovatel, ale duševními
potížemi stižený klinický psycholog, ale ve skutečnosti možná Dr. Iks, který si
vůbec všechno představuje v blázinci, nejspíš je to však Křesadlo sám atd.
Čtení knihy se tak podobá postupnému sloupávání dalších a dalších vrstev a u
žádné není jisté, zda nebude poslední. Svou klientelu Křesadlo potěší
charakteristickým stylem, především tím, že čtenáři ostentativně nevychází
vstříc. Pornografické scény jsou psány azbukou, většinu narážek na spisovatelský
svět si užije pouze člověk obeznámený, popisy jsou někdy provokativně podrobné
(třeba Kravexu samého) a jindy zase záhy useknuté typickým křesadlovským
"atd.". Výsměchem pronásleduje Křesadlo opět levičáky. Zde předvádí
jejich zvláštní odrůdu zvanou komunofašisté. Protože komunismus a fašismus už pro
svou blízkost splynuly v jednu ideologii, i komunofašisté mají jména využívající
oba panteony. Vystupuje tu Gunther Pavka Morozov von Drakula a také Karl Wittgenstein von
Machorka-Muff und zu Sorokin. Kdybychom použili stále ještě módní slovo
dekonstrukce, tak Křesadlo úspěšně dekonstruoval skoro všechno. Spisovatelský stav,
žánr sci-fi románu, levicové ideologie, pravicové ideologie, exil, sexualitu,
psychoanalýzu, katolictví, východní filozofii, dějovou linii, vnitřní soudržnost
postav - atd. Ačkoliv rozhodně nelze říci, že by Kravex5 patřil k vrcholům
Křesadlova psaní, tak přes všechny zde navršené bizarnosti čteme mezi řádky cosi
o autorově sžíravém realismu - spíše tedy osobním a myšlenkovém než
literárním. Milovníci Křesadlova psaní však mohou být poněkud zklamáni. Ačkoliv
se většina děje odehrává ve stavu beztíže, prokousává se čtenář mnoha místy
knihy poměrně těžce. Kdybychom nevěděli, že jde o jinak brilantního autor a,
považovali bychom to za neobratnost. Takto nejspíš jako čtenáři konstatujeme, že i
Křesadlo-Pinkava měl své výkyvy a tímto se přesunul do té nikoli nejsilnější
polohy své tvorby.
Jan Křesadlo: Kravex5 aneb Potíže stavu beztíže. Periplum, Olomouc 2002. 165 stran.
Komunofašisté v akci
REPRO: KRAVEX5 - JAN KŘESADLO